torsdag 6 december 2007

Matmässa i Slovakien



Då har jag anlänt hemmet igen efter en matmässa i Slovakien! Det är därför jag inte skrivit på så länge nu - jag har matforskat i centraleuropa.

Det har lagats till både Krytzel och Spanpotzpy i massor som ni ser på fotot som jag tog här på den duktiga Elena, matmor på ett litet familjärt hotell i Bratislava.

Här spritlzas det Krytzel och dunkas Spanpotzpy för fulla muggar inför en bröllopsfest som ska hållas på Elenas fantastiska hotellrestaurang. Jag bad om recept på Krytzel, men det ville hon inte lämna ifrån sig (familjehemlighet), men jag fick receptet på hennes ljuvliga fyllda knödlar:

Spanpotzpy

Gör vanlig jäkla knödelsmet av kokt potatis, ägg, vetemjöl, mjölk och salt och fyll med följande lilla proteinfyllda innankråm:

500 gr ister, skuret i kuber och knaperstekt i flott
3 dl fetgrädde, gärna nymjölkad av kossan i skjulet på gården
5 dl korngryn, kokt och grovsaltat
2 tsk starkt paprikapulver
2 tsk svartpeppar
3 tsk salt
3 rödlökar, finhackade

Blanda ingredienserna och pressa in en rejäl klutt i lagom stora knödelbollar.
Koka i saltat vatten i 10 minuter.
Servera Spanpotzpy med en stor skopa riven rova som du ringlar rikligt med brynt flott över! Dryck: Pilsner, vad annars!?

Kosilo vecerja!

Inga kommentarer: