onsdag 14 november 2007

Ostkaka? Jorå, jorå!

Nog vet jag att det är ostkakans dag idag och visst köpte jag mig en stadig bit på Kooperativets butik igår! Egentligen tycker jag att det är rätt trist när precis varenda pryl ska få sin dag, jag menar, var tar mystiken vägen då och det är i grund och botten i kommersialismens tjänst som dessa dagar existerar idag. Kommersialismen vår nya religion! Kan även i vredesmod berätta att det sålts SEMLOR på ovan nämnda butik i närmare 3 veckor nu - UPPRÖRANDE är det minsta jag har att säga om det helgerånet! Då är det väl för i jösse namn bättre att ni sysslar med bakverksingredienser som russin, kanel, kryddnejlika, muskot, kardemumma och saffran!!!

Men jag står i matkulturens tjänst och hyllar ostkakan ändå. Någon måste ju stå upp för de svagare receptens bevarande!!!

Fikatanten: En matkulturens superhjälte!

Hälsingeostkakans ursprung:
Det var en bonde i hälsingland som någon gång under 1800-talets tidigare hälft, en vacker och solig dag, bad sin fru göra en ostkaka.

Den småländska ostkakans ursprung:
Det var en bonde i småland som fick som tips av sin kompis (en bonde i hälsingland) att be sin fru göra en ostkaka. Det var i någon gång under mitten av 1800-talet, en tisdag när solen sken och fåglarna kvittrade i högan sky!

Ostkakorna från hälsingland och småland skiljer sig en aning i konsistens och smak, men då ligger dessa landskap en bra bit ifrån varandra också och ovan nämnda bondefruarna hade ingen aning om vad en ostkaka var för något utan de impoviserade fram något som de trodde kunde vara något av en ostkaka, i hopp om att deras bondemän inte heller hade den blekaste aning om vad en ostkaka var för något. De togo en massa ägg, lite fetmjölk och skjuts in i ugnen. Allt enligt Cajsa Wargs motto: Man tager vad man haver!

Frödinge ostkaka
som säljs i butikerna idag är alltså en småländsk ostkaka. Hälsingeostkakan är något mer seg (på ett positivt sätt) i konsistensen, saknar mandel och ätes med ovispad grädde så vitt jag har provat på, medan den småländska är mer grynig och porös med mandel som viktigt inslag!

En föredetta "svärmor" till mig kom från småland och gjorde en redigt stadig ostkaka kan jag skvallra om!

Tack till Verbal Kint som skickade en liten påminnelse PÅUTTIFALLATT jag av någon anledning missat dagen till ära!

2 kommentarer:

Verbal Kint sa...

Visste väl att du hade koll på det!

"Någon måste ju stå upp för de svagare receptens bevarande!!!"
Och vem är bättre lämpad än du? You come second to noone, Fikatanten.

Fikatanten sa...

Verbal Kint: Jag tackar och niger!