onsdag 19 november 2008

Kokt Turban!


Herr Goganosch i okokt turban

Ja, det här kan kännas som en något främmande fågel bland recepten, men jag lovar eder att om ni provar denna makalösa maträtt så kommer ni att tacka mig! Första gången jag smakade denna anrättning var när jag red på ett gödsvin genom Balalajkaskogen i södra Ukraina. Ni vet hur jag vurmar för utomhusaktiviteter i främmande natur. Receptet fick jag lura av Herr Goganosch som leasade ut gödsvin till hugade turister. Nog babblat i bakduken, här kommer receptet:

Kokt Turban
(2 pers)

-Ansa turbanen och lägg den i en mjölk- och honungslag över natten.

-Ta upp turbanen som nu är mör och fin och spara lagen.

-Strimla turbanen jäms med fibrerna och lägg strimlorna i en stor karott. Häll på mjölk- och honungslagen, smaka av med salt och socker.

-Riv av en morot och häv ner i karotten. Låt turbanen koka i 3 dygn.

-Kratsa ur en gammal burk med jordnötssmör och blanda avskrapet med 2 deciliter filmjölk - forma bullar som du friterar.

-Servera den kokta turbanen med de friterade filmjölksbollarna på en liten asiette vid sidan av.

-Duka med linnedukar och dammastduk. En kalendaber (en kandelaber av urholkad kalebass) är aldrig fel som centrepiece samt sköljkoppar för att vaska av fingrarna efter middagen.

Dryck till denna fantastiska anrättning är åsnemjölk med mynta. Dessert orkar man inte med! Bon apetit!

5 kommentarer:

Maria sa...

Åhhhååå en sådan förtjusande anrättning! Oväntat, men ändå på tapeten... hot, hot, hot!

Fikatanten sa...

Maria - Hotter than Hell skulle jag vilja säga.

Maria sa...

Hoppla! Jag får vibbar av att en hyllning till grabbarna i KISS kanske frammanar ett recept!!!???

stella sweden sa...

Jag har ett hemligt recept på pepparkakor....

Fikatanten sa...

Maria - Du vet väl att jag strimlat gurka tillsammans med Peter Criss? Vi skulle göra snittar efter en konsert 1978!

Stella Sweden - Underbart! Jag tänker dela med mig av mitt pepparkaksrecept här och nu!