fredag 21 september 2007

Lakritssylt


1 kg lakritsrot
500 gr råsocker
200 gr svartvinbär


Tillred på följande vis:

- Putsa, ansa och riv lakritsroten när månen står i ny och du icke menstrurerar, kvinna!

- Purea de svartaste av vinbär, det kan du göra när som helst men gärna i samband med lakritssyltkokningen - alltså ej på annan dag!

- Blanda den rivna lakritsroten med de pureade vinbären och låt detta koka upp tillsammans med sockret.

- Tappa upp lakritssylten på därtill steriliserade syltkrukor och förpassa dessa till mörk plats i slottets källare.

Lakritssylt är gott på kex vilka du snobbar upp med hjälp av några käcka bitar citron, små buketter av grönsnyltreört samt några ytterst tunna ringar av vanlig vaniljfondant, se min bloggbild högst upp!

5 kommentarer:

Holly Golightly sa...

M-mmm! Sylt svart som synden!

annalena sa...

Ett litet tips till fikatanten: www.dagensmuffin.se. MUMS! Fast det kanske bara är egna recept som duger..?

Fikatanten sa...

Holly G - Sylt svartare än en dyngtunna!

Annalena - Jag tackar för tipset! Kolla in länken till Cupcakes. De där Amerikanarna är tokiga på muffins. Jag lägger naturligtvis till Dagens Muffins i länklistan.

annalena sa...

När jag var i NY åkte jag på en "Sex and the City-tour" och då blev alla bjudna på en cupcake från ett bageri i serien! Tyvärr inte min "cup of cake"...
Själv ska jag baka Kärleksmums på fredag!

Fikatanten sa...

Muffins muffins muffins - fastfood!